tisdag 18 augusti 2009

70/20

Jag var ute och körde 2(10x70/20). Det är ett pass jag gillar. Pulsen är hög men man klarar sig utan mjölksyra. Mycket effektivt! Det svåra är att inte köra för fort under de korta 70 sekunderna.

Jag har nu beställt en rotationssits. Jag har länge funderat om en sådan kan hjälpa mig med mitt benarbete och bålrotation. Tror det kan funka eftersom jag har svårt speciellt på ena sidan.
Efter att ha gjort en rörelseanalys på mig själv både i kanoten och på land så har jag kommit fram till att jag är svagare i vä ben. Framför allt i gluteerna och låret. Under paddlingen trycker jag mer ifrån med underbenet/foten än resten av benet. Jag har försökt försöka hämta kraften uppe ifrån höften och gluteerna men då jag tappar koncentrationen ändras tekniken tillbaka till fel rörelsemönster.
Första gången jag märkte styrkeskillnaden i benen var vid benböj med skivstång. Då jag stod framför spegeln så såg jag hur tyngden gick över till hö ben och bäckenet började rotera. Jag är nu alltid noga med att lägga lika mycket tyngd på båda benen.

Det ska bli kul att prova sitsen. Får se hur det påverkar balansen.

Inga kommentarer: