tisdag 16 juni 2009

Barfotalöpning

För några år sen var jag på en idrottsmedicinkurs i Lund. När vi talade om fotskador så var en av teorierna att löparskor som stabiliserar och dämpar mer skadar än hjälper. Varför springer de afrikanska löparna så fort fast de inte använder skor över huvud taget?
Kan det vara så att foten stabiliseras mer utan en stabiliserande sko?
Den moderna löparskon uppfanns på 60-talet och spred sig med ett fantastiskt utbredningsområde. Antagligen har man tjänat ganska bra pengar på skorna.
Innan detta så var man tvungen att springa utan dämpning eller barfota. Det kanske är mer naturligt att springa barfota?

Tekniken förändras vid barfotalöpning. Istället för att sätta i hälen först så sätter man i framfoten. Detta ger en ganska mjuk stil som tvingar kroppen att mer använda musklerna runt fotleden istället för att fokuseras högre upp på knä och höfter. Det bör alltså ge färre skador, tex hopparknä.
Det verkar som en trend börjar smyga sig fram i världen där barfotaträning är den gemensamma nämnaren. Det säljs speciella barfotaskor, Five fingers som också finns i kanotkretsar. Det har även startats stilar som främjar barfotalivet och den gamla filosofin naturalismen se movnat. plus en film.
Jag vill också rekommendera en annan blog som bla tar upp ämnet, Liljeros träningslog.

Även hos kanotister finns det teorier om skor och paddling. Många använder neoprenskor eller sandaler men jag tycker det blir för trångt och man tappar känslan mot kanoten. Jag har alltid paddlat barfota. På vintern har jag försvarets gamla ullstrumpor. Kanske kan ett par Fivefingers fungerar? Får se om jag kan spara ihop pengarna ca 1000:- Om inte annat så kan jag ju springa i dem.

5 kommentarer:

Erik B sa...

Låter väldigt intressant! Har en 16-årig som som haft problem med "hälsporre" (bindvävsinflammation) i fem år. Han fick cortisonsprutor för en vecka sedan och det börjar klinga av. Håller tummarna men frågan finns ju om barfota vore bättre än uppbyggd hålfot eftersom det inte gett sig under alla år med ilägg...

Kanotmedicin sa...

Det kan vara värt att testa men vänta nån vecka till så cortisonet får tid att fungera.
Hälsporre kan vara segt att bli av med. Börja försiktigt.

uhelin sa...

Tror på att ta det lugnt också. Har för mig att cortison kan göra att man känner sig bättre än man egentligen är. Jag har haft samma problem med hälarna från och till. För mig hjälper det att lägga i Apotekets dämpande hälsulor i skorna. Sulorna innehåller någon slags gel. Ett hålrum i mitten av sulan på undersidan gör att hälen avlastas på det mest utsatta området.
Jag använder dem inte så ofta. Att byta skor har också hjälpt.

Anders T sa...

Five fingers funkar inte bra i kanot med styrpinne enligt min erfarenhet. Problemet är att sulan som förvisso är tunn är ganska hård och går upp på sidan på foten där styrpinnen ligger an, så man känner inte styrpinnen tillräckligt bra med foten. Bättre funkar det med tunna neoprenskor, "hiko softy" funkar bra för mig. De grövre neoprenskorna från hiko har jag också provat men det blir samma problem - man får inte kontakt med styrpinnen.

Anders T sa...

Angående barfotalöpning och/eller löpning i minimalistiska skor - jag har en del erfarenhet av det där och har funderat mycket kring det. Det finns mycket frälsarsnack i branschen av typen "springer man med uppbyggda löparskor förstör man fötterna" och det omvända "springer man med för tunna skor förstör man fötterna". Men det är ganska enkelt - inför varje enskilt löparpass är det mindre skaderisk med uppbyggda stödjande löparskor, men ska man bygga upp styrka i fötter/underben och skola in ett bra löpsteg behöver man tunna skor i sin träning. Jämför att ha en stödkorsett för ryggen, bra i rehabilitering men har man den där jämt kommer ryggmusklerna försvagas. Själv väljer jag skor efter tillfälle och form. Är benen slitna och/eller jag ska springa längre än kroppen är van vid plockar jag fram stödjande skor. I alla andra tillfällen använder jag minimalistiska skor, dock sällan så minimalistiskt som vibram five fingers (de har jag på promenader) utan snarare tävlingsskor runt 150 gram. Detta har resulterat i starkare fötter som tål allt mer löpning i tunna skor utan att bli slitna. Men fortfarande känner jag att jag har mycket att förbättra, jag har bara kört i cirka ett år så här.