torsdag 4 juni 2009

Paddlar till kurs

Igår hjälpte jag till att montera några nya vingpaddlar som klubben ska ha. Vi köpte dem hos Sivens firma http://www.paddelkraft.se/ i Malmö. Märket är Kajner och de verkar vara av bra kvalitet.
I morgon lördag ska jag vara kursledare på klubben. Vi ska ha en kurs som vi kallar motionspaddling. Helsingborgskanotisterna är en gammal förening som startade 1936 och tidigare var det mycket tävling i klubben. Nuförtiden har det blivit övervägande långfärdspaddling förutom en skara på 3-4 st paddlare som vill träna och tävla. Intresserade börjar dock se tjusningen av att träna i kanot och därför har vi nu denna kurs.
Det kommer att bli mycket teknik och en del träningsupplägg.

4 kommentarer:

uhelin sa...

Jag kan bara kommentera att bilden du visar på bloggen ger mig lite hemlängtan. Vad paddlar man i Öresund när vindarna piskar och vågorna går höga. Den du sitter i på bilden verkar vara riktigt rank för dessa vatten.

Kanotmedicin sa...

En kommentar, vad kul!
Kajaken är en Spica (motionskajak) som funkar bra i vågor. När det blåser för mycket så får vi vara i hamnen men helt klart är inte Helsingborg det bästa stället för att träna. Jag själv har hittat en egen å (Saxån vid Landskrona))som jag brukar träna i. Eftersom jag bor en bit söder om Helsingborg så är det ett alternativ till mig.

uhelin sa...

Jag fick låna en Struer spica av en klubbmedlem och den känns väldigt stadig i våra vatten. När det råder mälarvind vet jag flera duktiga i klubben som kan tänka sig en i klass med spican.

uhelin sa...

Hej Kanotmedicin, vi funderar på att köpa in en vingpaddel som medlemmar kan prova. Men vi tror att det kan vara problem med att den är så ömtålig och att alla inte vet att man måste vara väldigt försiktig med den. Vet du om det finns en robust och tålig vingpaddel som vi skulle kunna köpa in?