tisdag 30 juni 2009

Sitsar


Att det kan vara stor skillnad på sitsar har jag vetat länge.
Jag har nu än en gång smärtsamt blivit påmind om detta faktum. Nelos standardsits som sitter i klubbens Viper 51 ger mig skavsår från bakre kanten. så nu har jag två sår på vardera skinka. irriterande!
I min gamla tävlingskanot har jag en sits som går att köra utan problem, den har lite rundad bakkant. VKV:s träsitsar brukar funka bra. I Spica (Struer) sitter där en plastsits på botten där man sitter för lågt för min del, fast utan skav.
Jag har testat rotationssits men aldrig kört hårda intervaller med den. Jag undrar hur trycket blir från en sådan sits?
Jag gillar att sitta högt då man kan attakera vattnet mer ovanifrån och får därigenom mer kraft. Det blir ju lite knepigare med balansen men det är en vanesak. I C-kanot (se bild) kommer man verkligen högt och kraften i ett C-drag bör ju därför bli kraftigare än vid kajakpaddling.

1 kommentar:

uhelin sa...

-Jag sitter där på min smala bak, som Dag Vag sjöng, och det stämmer för mig. Jag har också testat olika sitsar men får för det mesta skavsår bredvid svanskotan. Det kan bero på att jag lutar för lite framåt.
För att undvika detta har jag ett sittunderlag där jag har limmat på ett stycke glatt tyg under. Det finns även liknande tips där man limmar på bakplåtsduk med non-stickbeläggning. Då glider det även när man rör sig men jag slipper skavsår.