söndag 7 juni 2009

Jag var en av ledarna i helgens motionspaddlingskurs som klubben hade.
Långfärdspaddlarna vill lära sig mer om paddling och hur man hanterar rankare båtar.
Ett stort inslag var också teknik. Långfärdspaddlarna hos oss använder mest plattpaddlar och även eskimåpaddlar. Så vingpaddelteknik eller tävlingsteknik ingick i kursen.
Tekniken är inte helt enkel att lära ut speciellt på vuxna. Men efter ett tag hade mycket av det mest väsentliga fastnat. Det jag upplever vara svårast med tekniken hos de som provar för första gången är att få till bålrotationen och att låta bli att använda påskjutsarmen som vid bänkpress.
Vi körde också uppstigningsteknik i motionskajak. Det var kallt i vattnet (ca 12-13 grader) så det var anbefallt våtdräkt. Alla hade våtdräkt utom jag (äger ingen). Övningen gick förvånansvärt bra. Alla lärde sig göra uppstigning ensam i havet. Det var ganska lugnt men det kommer alltid vågor där. Vi var flera instruktörer så det var inte tänkt att jag skulle visa uppstigning men jag kunde inte låta bli att hoppa i. Jag valde dock ett djup upp till midjan men det var kallt ändå.

Eftersom jag paddlar året runt vill jag vara säker på att jag kan komma upp i kajaken, även min tävlingsbåt. Därför övar jag alltid uppstigning varje år så tekniken sitter där när det verkligen gäller. Att man har klarat det en gång på en kurs är ingen garanti för att det funkar i ett skarpt läge.
Öva ofta!

Inga kommentarer: